ID.3

7 000 kilometrų
kelionė elektromobiliu

Trejus metus elektriniu automobiliu važinėjęs Latvijos ir kitų dviejų Baltijos šalių keliais, šią vasarą automobilių ekspertas Matysas Zemytis (Matīss Zemītis) vyko į tolimesnę kelionę – net iki Italijos pietų – ir visą 7 069 kilometrų kelią įveikė elektromobiliu. Šios kelionės metu paaiškėjo, kad mitai apie elektromobilius, tokie kaip: „Elektromobiliu negalima nuvažiuoti didelių atstumų!“, „Nežinau, kur ir kaip jį įkrauti, o įkrauti sudėtinga“, neturi jokio pagrindo. 

Trejus metus elektriniu automobiliu važinėjęs Latvijos ir kitų dviejų Baltijos šalių keliais, šią vasarą automobilių ekspertas Matysas Zemytis (Matīss Zemītis) vyko į tolimesnę kelionę – net iki Italijos pietų – ir visą 7 069 kilometrų kelią įveikė elektromobiliu. Šios kelionės metu paaiškėjo, kad mitai apie elektromobilius, tokie kaip: „Elektromobiliu negalima nuvažiuoti didelių atstumų!“, „Nežinau, kur ir kaip jį įkrauti, o įkrauti sudėtinga“, neturi jokio pagrindo. 

--:--

Tai tikrai ne istorija apie batsiuvį be batų, nes kasdienybėje Matysas yra e-mobilumo ekspertas įmonėje „Moller Baltic Import“ ir jau pastaruosius trejus metus elektromobilis yra jo kasdienė transporto priemonė. „Anksčiau važinėjau pirmos kartos Volkswagen e-Golf“, kuris įkrautas galėjo nuvažiuoti 240 kilometrų vasarą ir apie 180 kilometrų žiemą. Bet, pakeitęs automobilį į Volkswagen ID.3 Pro S“ su didesniu akumuliatoriumi, supratau, kad dabar jau galiu nuvažiuoti daug didesnius atstumus ir kartu su šeima važiuoti už Baltijos šalių ribų“, – pasakoja Matysas.

Matysas pabuvojo daugelyje Baltijos šalių vietų, kur su elektromobiliais susijusios paslaugos yra nepriekaištingos, tačiau jas vis dar galima tobulinti. Anot jo, patogiausia vieta važinėti aplinkai nekenksmingu automobiliu yra Latvija – čia yra vientisas įkrovimo stotelių tinklas, o Lietuvoje ir Estijoje šis tinklas vis dar išskaidytas. Lietuvoje, kur yra nemokamų įkrovimo stotelių ir gana geras aptarnavimas, važinėti elektromobiliu sudėtingiausia, nes „jei keliauji su šeima, tu ieškai ne nemokamų įkrovimo stotelių, o saugumo – atvykimo į numatytą vietą planuojamu laiku. Nemokamose vietose niekada negali būti užtikrintas, ar įkrovimo stotelės dirbs, ar pavyks iškart įkrauti automobilį. Laukimo laikas daug svarbesnis už 5 Eur, kurios reikėtų sumokėti“, – aiškina Matysas

Planas: Ryga–Kalabrija–Ryga

Italija – Zemyčių šeimos pamėgta vieta, jie ten lankėsi ir anksčiau – ten skrido lėktuvu, o po Italiją važinėjo nuomotu automobiliu. „Paskutinį kartą 3 paroms išsinuomoti automobilį man kainavo 600 Eur“, – pridūrė Matysas ir tai gana didelė suma, nes šios vasaros 16 dienų kelionė iš Rygos į Italiją ir atgal namo Zemyčiams kainavo tik 542,62 Eur!

Net jei prie šios sumos priskaičiuotume mokamų kelių mokesčius, išlaidos vis tiek smarkiai skirtųsi nuo tų, kurias patirtų, jei į tokią kelionę Zemyčių šeima važiuotų vidaus degimo varikliu varomu automobiliu – Matysas apskaičiavo, kad, Europoje degalams kainuojant 2 Eur už litrą, suma būtų 989,66 Eur!

Zemyčiai yra dviejų vaikų tėvai, todėl kelionę planavo, atsižvelgdami į 7 ir 9 metų sūnų poreikius – ir išvažiavimo laiką, ir nuvažiuojamą atstumą, kad vaikai nebūtų pervargę, galėtų pailsėti ir mėgautis bendra kelione. Matysas atsižvelgė ir į savo galimybes, kad nebūtų taip, jog visi laimingi ir laimingi, o vairuotojas pervargęs. „Žinau, kad 400 kilometrų per dieną man kaip vairuotojui yra patogus atstumas, kartu atsižvelgiau į tai, kad visiškai įkrautu automobiliu galiu nuvažiuoti daugiau nei 500 kilometrų, važiuodamas gana dideliu greičiu. Todėl, planuodamas maršrutą, prisitaikiau ne prie įkrovimo stotelių, o prie nakvynės vietų. Iš Rygos išvažiavę apie pusiaudienį, jau vakare buvome Varšuvoje, kad iš ryto toliau važiuotume į Čekiją. Ten apžiūrėjome žymias Katrynos olas, paskui važiavome į Vieną. Reikia pridurti, kad Čekija – vienintelė šalis, kur mūsų kelionės metu, važiuojant greitkeliais už elektromobilį nereikėjo mokėti kelių mokesčio. Vietoj to reikėjo užpildyti specialų blanką iš interneto svetainės www.edalnice.czAtidaryti nuorodą. Savo ruožtu, Vienoje padariau klaidą, kuri man buvo pamoka tolimesniam keliui – palikau automobilį įkrovimo stotelėje per naktį, lėtai kraunama, viskas puiku... Tik nepažiūrėjau į kortelėje nurodytą tarifą – vienoje šalyje mokama už sunaudotus kilovatvalandžius, kitoje – už laiką, praleistą įkrovimo stotelėje. Taip iš ryto mano sąskaita buvo 64 Eur. Tai pamoka – jei naudoji vieną kortelę, tarifai skirtingose šalyse gali skirtis.“

Informacija

  • daugiau nei 7 000 km kelionė kainavo 542 Eur;
  • Čekijoje greitkeliuose nereikia mokėti kelių mokesčio.

29 minutės krovimo 370 km

Iš Vienos Matysas su šeima toliau važiavo 600 km iki Venecijos, iš ten – į Toskanos regioną, apžiūrėjo Romą, dvi naktis praleido Sorente, iš ten į Palmį (Kalabrija), kuris ir buvo toliausias Italijos kelionės punktas. „Priešais – Strombolio ugnikalnis, kairėje pusėje – Etna. Abu jie rūksta, o vaizdas įspūdingas. Atmintyje liko tai, kad iš Italijos „bato priekio“ iki „kulno“ galėjau nuvažiuoti papildomai neįkrovęs automobilio.“ Kalbėdamas apie automobilio krovimą, Matysas paminėjo, kad naudojo automobilyje esančią navigaciją, kurioje matomos įkrovimo stotelės, taip pat internete matoma, kurios įkrovimo stotelės yra užimtos. Dėl šios šiuolaikinės technologijos man niekada neteko laukti eilėje. Tačiau buvo taip, kad „po manęs atvažiavo dar keli automobiliai ir jiems teko laukti apie 15 minučių. Įprastai aš važiuoju tiesiai į tą įkrovimo stotelę, kuri užimta, žinodamas, kad, kol nuvažiuosiu, ji atsilaisvins. Dar vienas patarimas – nesumažinkite įkrovimo lygio žemiau 30 kilometrų, kad prireikus dar būtų galima nuvažiuoti nedidelį atstumą. Italija puikiai pritaikyta važinėti elektromobiliu –ten yra daug naujų, labai greitų įkrovimo stotelių. Mūsų infrastruktūra jau šiek tiek pasenusi, o Italijoje ji vis dar nauja. Itin greitam įkrovimui, kaip mano automobilis, iki 175 kilovatų, įkrauti nuo 5 % iki 80 % prireiks 29 minučių! Įkrovęs 80 % arba 29 minutes, galiu nuvažiuoti 370 kilometrų. Patogu, kai yra didelė įkrovimo galia – sustoji, išgeri kavos, įkrauni automobilį ir važiuoji toliau!“

Informacija

  • vieną kartą įkrovus, iš Italijos „bato priekio“ iki „kulno“;
  •  su galingu įkrovikliu net iki 80 % mažiau nei per valandą.

Ar elektrinis automobilis pakelia karštą orą

Prieš kelionę Matysas susirūpino perskaitęs, kad elektriniai automobiliai nemėgsta karščio, kuris, pavyzdžiui, gali trukdyti įkrauti automobilio akumuliatorių maksimaliu pajėgumu. „Visos kelionės metu nesusidūrėme su tokia problema, nė karto neteko susidurti su programinės įrangos klaida“, – pridūrė Matysas. „Važiavome esant labai karštam orui, todėl naudojome kondicionierių, kuris sunaudoja papildomos energijos. Važiuojant iki 23 °C atvėsintame salone, kai lauke temperatūra kartai pakyla net iki +38 °C, vidutiniu 79 km/val. greičiu, energijos sąnaudos buvo 16,7 kWh 100 kilometrų. Reikia atsižvelgti į tai, kad važiuojant kalnų keliais, energijos sąnaudos yra mažesnės, nei važiuojant greitkeliais. Važinėjau kalnų keliais daugybe nuomotų automobilių, už kuriuos sumokėjau krūvą pinigų, o automobilis negalėjo užvažiuoti net į palyginti nedidelį kalną! Šį kartą galios tikrai užteko!“

Matysas automobilį krovė įvairiuose automobilių įkrovimo tinkluose, tačiau pirmenybę teikė „Ionity“ greito įkrovimo tinklui. „Kodėl nekroviau automobilio prie nakvynės namų? Italijoje vis dar problema, kad nėra elektros įžeminimo arba jie neteisingai išdėstyti, todėl įkrauti automobilį užtruktų labai daug laiko. Vietoj to, naudojausi Volkswagen WeCharge“ įkrovimo kortelės paslauga, kur geriausią kainą siūlo „Ionity“ įkrovimo stotelės. Palyginimui: ne „Ionity“ klientai už įkrovimą moka 0,79 Eur/kWh, o aš kaip klientas mokėjau perpus pigiau – 0,35 Eur/kWh. Planuodamas maršrutą aš turėjau du žemėlapius – vieną, kuriame planavau maršrutą ir nakvynę, kitą, kuriame žiūrėjau „Ionity“ įkrovimo stotelių vietas“, – juokiasi Matysas. Buvo ir taip, kad sustodavome pamatę gražią vietą, o kartu ten įkraudavome ir automobilį.

Bendrai Zemyčių šeima savo elektromobiliu nuvažiavo maršrutą Latvija–Lietuva–Lenkija–Čekija–Austrija–Italija, o grįždami apsilankė ir Berlyne (Vokietija). Išlaidos: per 16 dienų nuvažiuoti 7 096 kilometrai, kelionė kainavo 542,64 Eur.

Kelionės elektromobiliu iš Rygos pranašumai

  • Mažos nuvažiuotų 7 069 kilometrų išlaidos – 542,64 Eur (kelionė automobiliu su benzininiu varikliu kainuotų apie 990 Eur);
  • sutaupyti lėktuvo bilietai 4 asmenims (vasarą vieno lėktuvo bilieto vidutinė kaina yra 100–200 Eur);
  • sutaupyta automobilio nuomai Italijoje (įskaitant vaikų automobilines kėdutes): automobilio nuoma 16 dienų kainuotų apie 3 500 Eur;
  • apžvalgos objektai, važiuojant po įvairias šalis;
  • daug daugiau bagažo nei skrendant.

Kelionės elektromobiliu iš Rygos trūkumai

  • vidutiniškai dvi paros nuvažiuoti iki Venecijos, pakeliui nakvojant Lenkijoje ir Čekijoje;
  •  papildomos nakvynės ir maitinimo išlaido, važiuojant į abi puses;
  • ne tik maršruto, bet ir įkrovimo vietų planavimas, nuvažiuoto atstumo stebėjimas.